Bij Demian gaat de werkelijkheid voor! Op deze website vindt u slechts een beperkte selectie van ons aanbod. Bezoek vooral onze winkel, bekijk onze catalogi, vind ons op beurzen, of geef ons een zoekopdracht.
Alfred Schaffer. Definities en hallucinaties.
André de Ridder / Gust. Van Roosbroeck. Over de Jong-Weensche Dichters.
(1911) Antwerpen, Boekhandel Flandria, 31p. 21:14,5 cm. Ingenaaid. Onopengesneden. Compleet met errata-velletje.
Vertaalde gedichten van Hugo von Hoffmansthal, Richard Schaukal, Rayner (sic) Maria Rilke, Hugo Salus, Stephan (sic) Zweig en Paul Wertheimer. Met inleiding van de vertalers.
‘Deze notas dienen in te leiden de vertalingen die we van eenige der mooiste en karakteristiekste Dichtungen der Jung Wiener-groep bearbeidden en die voorafgaande, vluchtige silhouetteering zullen verduidelijken.’
Anthologie visuele poëzie / Visual poetry anthology.
133 dichters uit 25 landen / 133 poets from 25 countries. Samengesteld door G.J. de Rook / Edited by G.J. de Rook. 1975 Den Haag, Uitgeverij Bert Bakker, 224p. 20:15 cm. Voorzijde omslag: ‘Concrete poem’ van Pieter Mol. Gaaf exemplaar.
‘Deze bloemlezing wil een momentopname zijn van de huidige situatie van de visuele poëzie, na de doodverklaring, eind 1971 van de, strikt lettergebonden, konkrete poëzie. Aan een breed gekozen veld van kunstenaars is gevraagd enkele ongepubliceerde werken in te zenden. Het aantal opgestuurde gedichten is mee bepalend geweest voor het aantal hier afgedrukte. Meer of minder pagina’s in dit boek is dus geen weerspiegeling van de belangrijkheid van de kunstenaar. Afwezigheid van een dichter is meer het gevolg van het niet kunnen achterhalen van zijn adres of vertraging door postale en/of persoonlijke redenen dan van een beoordeling van de waarde van zijn werk.’
Carel Willink. De schilderkunst in een kritiek stadium.
Christopher Makos. Schicker Schund.
1978 München, Verlag Rogner & Bernard, German edition of the photographer’s first book ‘White Trash’, impressions of the New York scene in the late seventies, 30,5:23 cm. Original binding with large foldouts. Design by Fred Myers.
In action: Blondie, William Burroughs, Grace Jones, Iggy Pop, Sex Pistols, Ramones, Andy Warhol, and many others.
Delphine Lecompte. Verzonnen prooi.
Eddy du Perron (als Duco Perkens). De behouden prullemand.
Snotneus-vaerzen van Duco Perkens. Zorgvuldig gerangschikt en gedrukt, ter vermeiïng van enkele vrienden en magen, in twaalf exemplaren, met portret door Creixams. 1925 (Brussel), eigen beheer, oplage 12 exemplaren, 65p. 20:15,5 cm. Ingebonden in een blinde band met sierpapier overplakt (plaatselijk wat papierverlies), met behoud van het oorspronkelijke omslag.
Du Perrons voorliefde voor uniforme en anonieme boekbanden is bekend. De overeenkomstige uitvoering van het exemplaar in de collectie van de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag, uit het vroegere bezit van A.A.M. Stols (met dank aan collega Fokas Holthuis voor deze vaststelling) wijst op mogelijk meerdere exemplaren in deze blinde band en doet ons veronderstellen dat dit de door Du Perron bedoelde uitgeversband is.
Van ‘Prilste Bellen’, ‘Pootigheidjes’ tot ‘De schoone Mirette voor wie mijn Hart van Liefde werd vervuld en berstte’.
Met een bondige verantwoording vooraf:
‘Zonder het getuigenis van Creixams, die mij — in Juli ’22 — ongeveer gezien moet hebben zooals ik was, zou ik het misschien niet gewaagd hebben deze vaerzen, zij ’t slechts in twaalf exemplaren, te doen drukken. Het portret kan ruimschoots tot inleiding dienen’.
Eduard Bal. Le dernier livre de Schmoll
1977 Antwerpen, Guy Schraenen éditeur. Record-object with on each side an original airplane collage, one of 50 numbered and signed copies. In original sleeve. 31:31 cm.
An hommage to poet Paul van Ostaijen and a tasteful reference to his intended publication ‘Het eerste boek van Schmoll’.
Erik Spinoy. Ik.
Gaston Burssens / Floris Jespers. Klemmen voor zangvogels.
Gaston Burssens. Klemmen voor zangvogels. Geïllustreerd door Floris Jespers. 1930 Wilrijk – Antwerpen, Avontuur, eerste druk, één van de 25 gesigneerde luxe-exemplaren op ‘Velin blanc de Vidalon’, met vier losse originele genummerde en gesigneerde etsen gedrukt op Chinese zijde en Japans papier, 93p. Ingenaaid. In linnen doosje met deksel (23:15 cm.). Het doosje is nogal krap van formaat, waardoor het geheel nogal strak in de houder zit. Pracht exemplaar!
Gust Gils. Little Annie’s lonely songbook.
Muziek en tekst. 1974 Antwerpen, Uitgeverij Walter Soethoudt, Kijkgatpaperback nummer 15, eerste druk, 81p. 32,5:21 cm. Garenloos.
Gust Gils. Zonder titel.
Monotype uit 1959. Olieverf op Japans papier. Gesigneerd. 15,5:22,5 cm.
Guy Schraenen. Vinyl.
Records and covers by artists. A Survey. 2006 Bremen / Barcelona, Neues Museum Weserburg Bremen/ Museu d’Art Contemporani de Barcelona, second edition, 268p. 27:19 cm.
An unavoidable reference work!
Guy Vaes. Octobre, long dimanche. Roman.
1956 Paris, Librairie Plon, édition originale, 310p. 19:12 cm. Broché. Avec dédicace a Alain Germoz:
“A mon vieil ami Alain,/ cet ‘Octobre,/ long dimanche’/ dans lequel il retrouvera le/ principe qui nous obséde de-/ puis des années:/ Pour une robuste décadence/ et pour une vaine morbidité./ Avec toute l’amitié/ de ton compagnon plané-/ taire/ Guy Vaes”
Hans Verhagen. Autoriteit van de Emotie. Gedichten.
1992 Amsterdam, De Bezige Bij, eerste druk,
Met paginagrote opdracht aan Joop van Tijn:
“25-3-1992/ Joop,/ En als ik nu eens géén/ Autoriteit was geweest – / had je dan toch m’n/ tentoonstelling geopend?/ Enfin… ik ben nu eenmaal/ een hoge piet geworden op/ dit gebied en hoewel ik/ je moeder niet ben, geeft/ jouw toezegging mij/ een warm gevoel. Van binnen,/ als ik het wel heb./ Ik kan alleen maar hopen/ dat mijn werk jouw/ inspanning waardig is/ Dank & alle goeds/ je Hans/ P.S. Voor een volgende keer dacht ik/ al aan Guus Hiltermann. Of…!”
Herman Brusselmans. Affiche ‘Mooie jonge oppergod Herman Brusselmans. Belgisch Congo’
1987 Leuven, Behoud de Begeerte, 34:34 cm.
Hugo Claus / Pierre Alechinsky. Zonder vorm van Proces.
Pantomime-gedicht in twee delen voor één stem, piano, fluit, gitaar en drums met een bruitage van vijf stemmen. Met omslagontwerp en twee originele litho’s (op roze papier) van Pierre Alechinsky. 1950 (Brussel), Draak, eerste druk, oplage 120 (niet genummerde) exemplaren, 32p. Omslag (met minieme imperfecties: verzwakt scharnier door slijtage en kleine scheurtjes aan de rug) met flappen. Onopengesneden exemplaar. Met contemporaine opdracht aan Gaston Burssens:
“Voor Gaston Burssens/ zeer hartelijk/ Hugo Claus/ ‘50”
Hugo Heyrman / Michel Oukhow. De kringloop van het straatleven.
Hugues C. Pernath. Het uur marat.
1958 Antwerpen, Ontwikkeling, eerste druk, debuut. 39p. 20:12,5 cm. Met omslag. Met opdracht aan Pernaths eerste vrouw: “Aan Jen,/ die late koningsdochter./ hugues c. pernath./ Antwerpen, deze 19 augustus 1958”. Bijgevoegd: uitgescheurde Franse titelpagina uit een voorgaand exemplaar, met exact dezelfde opdracht. De aanzet ‘Aan Jen’ is in deze eerste poging aarzelend geschreven. Was Pernath niet tevreden over de hapering in zijn handschrift of raakte het ‘voorgaande exemplaar’ van de bundel beschadigd? De afgewezen pagina is alleszins nogal gevlekt.
Jan Hanlo. Oote.
Jan Hanlo. Oote.
Jan Peeters / Floris Jespers. Kinderlust.
1923 Antwerpen, Reclam, 24p. en 12 pagina’s volblad illustraties en een omslag van Floris Jespers, 23:30,5 cm. Lijmsporen aan de onderzijde van de rug, maar afgezien daarvan een bijzonder fris exemplaar. Voor een kinderboek, ongewoon in deze mooie staat!
Jeroen Brouwers. Groetjes uit Brussel.
Ansichtkaarten over liefde, literatuur en dood. 1969 Brussel / Den Haag, Manteau, 5de meridiaan, eerste druk, 120p. 20:12,5 cm. garenloos. Typografie: Karel Martens. Met opdracht aan Ward Ruyslinck en diens vrouw:
“voor Ward & Alice/ ware vrienden in het vijandige/ Vlaanderen, die steeds hebben/ willen begrijpen wat ik te zeggen/ had. Met dank & al mijn/ sympathie/ Jeroen/ Brussel 27/10/69”
Jeroen Brouwers. Joris Ockeloen en het wachten. Een lotgeval.
1967 Brussel/ Den Haag, Manteau, eerste druk, 176p. 20:12,5 cm. Garenloos. Met opdracht aan collega-schrijver Nico Wijnen (1916-1989): “voor Nico Wijnen/ met een hart vol sympathie/ & ter herinnering aan onze/ eerste ontmoeting in Den Haag/ op 13 mei 1968./ Jeroen Brouwers./ Brussel. 5/7/68”. (Dertien mei 1968 was de dag waarop de Vijverbergprijs voor ‘Joris Ockeloen en het wachten’ werd uitgereikt.)
Joseph Kosuth. Notebook on water 1965-66
Multiple. 1970 New York, Multiples Inc., edition of 1.200.
Manila envelope (30,5:24 cm.) containing loose leaves with definitions of water in its various states, photographs, a folded map, and facsimiles of Kosuth’s notebooks.
Originally meant for inclusion in the box ‘Artists & Photographs’ published by Marian Goodman’s Multiples Inc.
Complete with all inserts.
Klaas Gubbels / Cherry Duyns. Letters en cijfers.
Houtdrukken en brieven. (eigen beheer) 48p. 15:10 cm. in omslag met rubber bandje.
Gesigneerd door Klaas Gubbels.
Marcel Louis Baugniet. Evolution? Révolution?
1930 Bruxelles, l’Intérieur Moderne, gedrukt in rood en zwart, 24p. 27:21,5 cm. geniet.
Fraai modernistisch vormgegeven brochure ter presentatie van l’Intérieur Moderne, dat Baugniet samen met de Nederlandse architect Ewaud van Tonderen in 1927 stichtte.
Compleet met bijlage ‘Traductions’.
Mauricio Kagel. Die Himmelsmechanik
Komposition mit Bühnenbildern. Libretto/Partitur. Reproduziert nach dem Autograph des Autors. 1967 London, Universal Edition. 9p. 30,5:31 cm. Softcover.
With handwritten dedication following the dedication in imprint (‘für Cornelia und Lukas Foss’):
“und jetzt für/ Yoka + Andreas/ mit herzlichen Grüssen/ (auch von Usch)/ Mauricio Kagel/ März 1968”.
Four faint folds, owing to the libretto having been rolled up (during the performance?).
Mirtha Dermisache. Diario No.1
1975 Anvers, Guy Schraenen éditeur, 8p. 26:47 cm., third edition of this newspaper inspired work, first edition to be published in Europe, one of 300 copies signed by the artist.
Artists’ book issued in folio size newspaper format. Mirtha Dermisache features here a particular style of asemic writing without grammar or syntax. She herself coined for her abstract writing the name graphisms. They have no informational remit, but preserve in this case the typotecture of the newspaper.
A powerful example of the écriture of Argentinian artist Mirtha Dermisache. Well preserved copy, no folds!
Nic van Bruggen. Brief aan Patrick Conrad.
Originele handgeschreven brief, met briefhoofding van de dichter, aan Patrick Conrad, over de erotische bloemlezing ‘Het voortplantingsoffensief’ (waarvoor Conrad het omslagontwerp realiseerde), een buitenlandse ontmoeting tussen Hans van de Waarsenburg en Paul Snoek, deelnemers aan het Wieler Kriterium te Buggenhout en een afgelaste dansavond in privé-club Vecu. “31 VIII” (1971). 1p. 29,5:21 cm.
“Mijn deelname aan het Voortplantingsoffensief/ is alsnog in orde gekomen… dus jongen, donder me de voorplaat op.”
“zo kreeg ik een telefoontje van Hans Vd/ Waarsenburg (die in Dubrovnic een zegedriftige/ Snoek ontmoet had)”
Bijgevoegd: Pin-up vakantiekaartje uit Joegoslavië (30 augustus 1971 verstuurd), van Hans van Waarsenburg èn Paul Snoek aan Patrick Conrad.
Paul Nougé. Histoire de ne pas rire
1956 Bruxelles. Editions de la revue Les Lèvres Nues, édition originale. 315p. 21:14 cm. Broché. Exemplaire non coupé.
Paul-Gustave van Hecke. Miousic.
Sept poèmes a la louange de la musique baroque. With seven drawings by Géo Navez. 1921 Bruxelles, Editions Sélection, first edition, one of 100 numbered copies on ‘Hollands van Gelder’. 45p. 33:23,5 cm. Unopened.
An early poetic work on Jazz music by one of the two directors of the important Belgian art periodical Sélection.
Although the titlepage mentions that the illustrations were hand coloured by the artist, most of the copies, like this one also, remained uncolored.
The eye-catching cover, printed in red and black, is filled with humorous advertisements that relate somehow to the poet’s habits and customs, providing the book with a dadaïstic look.
Peter Verhelst. Koor.
Een keuze uit de poëzie (1987-2017). Met een nawoord van Stefan Hertmans. 2017 Amsterdam/ Antwerpen, De Bezige Bij, eerste druk. 145p. 21,5:16 cm. Garenloos.
Met opdracht van Stefan Hertmans: “Voor Gert,/ ook namens Peter,/ Stefan Hertmans.
Pierre Alechinsky / Achille Chavée. Au demeurant.
Plaquette d’aphorismes illustrée de vingt lithographies orginales par Alechinsky. 1969 La Louvière, Daily-Bul, tirage 250 exemplaires, 39p. 19:14 cm.
Simon Vinkenoog. Afluisteren
Originele zwart-wit foto (24:30,5 cm.) uit 1988 door Freddy Rikken, genomen ter illustratie van het artikel ‘Heimelijke genoegens’ (over het afluisteren van gesprekken) dat 30 december 1988 verscheen in NRC Handelsblad. Contemporaine afdruk uit het archief van Simon Vinkenoog, met etiket van de fotograaf en post-it met het woord ‘Afluisteren’ in Vinkenoogs handschrift op de achterzijde.
Stefan Hertmans. Het Narrenschip.
Thierry De Cordier. Over de kamer der Gedachten (Scriptorium)
e.a. zoals getoond in het Belgisch Paviljoen van de tentoonstellingstuinen ‘Giardini di Castello’ te Venetië n.a.v.d. XLVIIe Biënnale 1997.
1997 Brussel, Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, eerste druk. 54p. 42:30 cm. Losbladig in omslag.
Kunstenaarsboek in de mooie sobere vormgeving De Cordier eigen.
In nieuwstaat!
Tom Lanoye. Literair relikwie.
Echt haar van Lanoye onder transparante tape, met gestempelde handtekening. Opgenomen in het tijdschrift De Brakke Hond (driemaandelijks literair tijdschrift met neus) nummer 39. 1993 Antwerpen. Tuimel-editie met aan de ene kant een omslag van Ever Meulen en aan de andere kant een omslag van Benoît. 177p. 20,5:13 cm. garenloos. Bevat eveneens een vermeldenswaardige bijdrage van Ria Pacquée; een fotografische impressie van haar straatperformance ‘-“It” writing a letter to itself in public’.
Tom Lanoye. Sprakeloos.
2009 Amsterdam, Prometheus, eerste druk, luxe-exemplaar, oplage 40 genummerde en gesigneerde exemplaren, bevat als bijlage een originele foto uit het archief van de familie Lanoye met handgeschreven duiding van de auteur op de achterzijde, 360p. 20:14 cm. Geitenleren band van handboekbinderij De Pers, in structuurkartonnen omslaghoes met leren sluitbandjes. De bijgevoegde zwart-wit foto (11:17 cm.) toont een impressie van het doopsel van de auteur (1958):
“Mijn doopsel, bijgewoond door/ o.a. mijn grootmoeder/ (3de van links)/ en mijn/ zusje (onderaan)./ Mijn vader staat, als/ altijd, op de achtergrond./ Tom Lanoye.”
Tom Lanoye. Stadsgedichten.
2005 Antwerpen/ Amsterdam, Manteau/ Prometheus, eerste druk, luxe-editie, oplage veertig exemplaren, dit is één van de vijfendertig Arabisch genummerde, gesigneerd door auteur en vormgever (Gert Dooreman) en met een originele genummerde en gesigneerde foto van Jana Beck.
Fraai gebonden door handboekbinderij De Pers, ‘met gebruikmaking van stukken uit de originele banier waarop de Boerentoren zijn liefde verklaarde aan de kathedraal’.
100p. 24,5:18 cm. In zwart kartonnen beschermmapje.
TYP. Typografisch papier.
Amsterdam 1986-2021. A complete collection of this unconventional, critical and very sparkling Dutch typographic magazine. TYP was launched in 1986 by graphic artist Max Kisman as a birthday present for two of his close friends; Jan Dietvorst and Peter Mertens. Together they formed the illustrious ‘Genootschap Kunst & Macht’ (Art & Power Society).
Soon after the birthday party, ‘TYP issue A’ was printed for a larger audience. Editors Jan Dietvorst, Henk Groenendijk, Atte Jongstra, Max Kisman, Kees Maas and Peter Mertens’ mission was to declare war to the state of design, typography and taste of the Dutch aesthetic elite of the time. ‘We are our own future!’ (from the editorial of issue A).
Although TYP was first of all a printed magazine on paper, experimenting in a variety of formats and printing techniques, other media were explored too. Thanks to ‘Media Master’ Peter Mertens, TYP had a pionering role in using electronic multi-media and became the first Dutch magazine to explore its role through the internet. To this day its content remains strikingly current.
Besides work of the editors, contributions by:
Jan Bons, Martin Bril, Bernadette Corstens, Wim Crouwel, Bram de Does, Martin Kaye, Gerrit Noordzij, Piet Schreuders, Ewald Spieker, Jan van Toorn, Gerard Unger, Peter Zegveld, and others!
TYP appeared in various forms and sometimes ephemere editions of which some are rarely to be traced. A nearly complete set of TYP is part of the collection Stedelijk Museum Amsterdam.
Our set consists of 28 items all in fine condition. Detailed description on demand.
Willem (Bernard Willem Holtrop). Zelfportret.
Cartoon bijdrage ‘Het moderne gezin’ in het tijdschrift ‘Bijster’ nummer 5 (1969 Amsterdam, De Bezige Bij) met hilarisch zelfportretje in inkt, meer dan 40 jaar later (2012) toegevoegd, waarmee de cartoonist de confrontatie met genoemd werk treffend in beeld brengt.
A.F.Th. van der Heijden. Het schervengericht.
A.F.Th. van der Heijden leest fragmenten uit Het schervengericht. 2006 Amsterdam, Querido, 45 toeren grammofoonplaatje als introductie en promotie van het boek.
Armando. Gedichten 2009.
2009 Amsterdam/ Antwerpen, Uitgeverij Augustus, eerste druk, 108p. 22,5:14 cm. Ingenaaid met flappen. Gesigneerd op de titelpagina: “Armando/ 2016”.
Elisabeth Eybers. Versamelde Gedigte.
1958 Amsterdam, Van Oorschot. 162p. 20:12,5 cm.Linnen, zonder stofomslag. Met opdracht:
“Vir Virginia/ met vriendskap en waardering/ van/ Elisabeth/ oktober1964”.
Gust Gils / W.F. Hermans/ en anderen. Affiche voor Vlaams-Nederlandse Toneeldag ’60.
Een samenwerking tussen de tijdschriften Podium 58 en Gard Sivik, en Werkgroep Rotterdams Toneel. Aankondiging van opvoeringen van ‘De Psychologische Test’ van W.F. Hermans, ‘Muizen’ van Gust Gils, ‘Dromen van IJzerdraad’ van Tone Brulin, en een toneelforum met onder anderen Jan Walravens, G.K. van het Reve en Cees Buddingh’. 62:42 cm.
H. H. Ter Balkt. De Lampionplanten en andere gedichten.
1981 Banholt, In de Bonnefant, eerste druk, oplage 110 genummerde exemplaren, één van de eerste vijftien luxe-exemplaren in halfperkament, dit is nummer 14, gedrukt in zwart, met initialen en titel in donker oranje op Saunders Cream laid book paper, 28p. 25,5:16,5 cm. Gesigneerd in het colofon. Met prospectus.
Henri Borel. Correspondentie met Céline Cruyt.
25 originele handgeschreven brieven (veelal in de originele enveloppen) en kaartjes aan Céline Cruyt (Gent 1861 – ….). 1908-1914. Grotendeels verstuurd uit Nederlandsch Indië en China. Bijgevoegd: reispas van ‘Mademoiselle Cruyt Céline’ (Profession: ‘Commerçante’) uit 1900 (helaas is de pasfoto verwijderd), en een originele foto van Borels zoontje Lodewijk (1905-1973) op zesjarige leeftijd, die later een bekend acteur werd en in Hollywood carrière zou maken.
“Mag ik U echter even opmerken, naar aanlei-/ ding van Uw schrijven, dat ik nergens in mijn/ werken heb gezegd, dat ik den daad der paring/ afschuwelijk vind, maar enkel dien daad uit/ wellust, zonder liefde?”
“dankbaar voel ik, dat ik U zoo veel moois/ heb kunnen doen voelen: ik ben in mijn eigen land, na/ een uitbundig mode-succes, dat mij evenzeer pijn deed/ en ergerde, op zeer ondankbare en oneerlijke manier/ behandeld door de jaloersche critici, omdat ik nooit/ mede wilde doen aan ’t afschuwelijke literaire zo/ glorie en clique leven, en hun zoo irriteerde door/ mijn streng volgehouden isolement. De hedendaag-/ sche literatoren, die hun heil zoeken in ‘woord-/ kunst’, en aan wien de fijne, geestelijke afzoo-/ ming vreemd blijft, haten en bekladden mij. Maar/ nu en dan, uit alle werelddeelen, een enkele/ keer, krijg ik zulke lieve, diepgevoelde, nobele/ brieven over mijn kunst (meestal, doch niet al-/ tijd van vrouwen), dat deze spontane goedheid/ mij alle haat en laster ruim vergoedt.”
“Voor de vlaamsche beweging/ voel ik zeer veel, maar de hef-/ tige strijd tegen fransch be-/ treur ik. Ook ’t fransch is een/ magnifieke taal. Maar de/ Vlamingen behooren in Gent/ een vlaamsche Hoogeschool/ te hebben.”
“Met de z.g. ‘beschaving’(!) en de touristen heb-/ ben alle westersche ondeugden hun entreé in/ Peking gedaan. Er zijn zelfs drie roulette banken/ en er zijn dure cocottes, en nog erger dingen./ De Chineezen hebben ’t al te pakken, en dikwijls/ komen prinsen en zeer hooge mandarijnen/ hier in dit luxe-hotel dineeren, net als europeesche bla-/ sé’s, en die houden er fransche of russische ‘vriendinnen’ op na!/ Goddank is er echter nog o’ zooveel van’t ander mooi/ over, maar daar schrijf ik U nu niet van, want dan/ doe ik dubbel werk, daar het toch alles in mijn boek/ komt, dat U later krijgt.”
Hugo Claus. Hugues Pernath.
Originele in potlood gemonogrammeerde ‘lichtdruk’ (lees: fotokopie…), één van de zes lichtdrukken voor de bibliofiele editie ‘Het graf van Pernath’ (1977 Antwerpen, Zigurrat), oplage 110 exemplaren. 21:29,5 cm.
Guido Lauwaert in ‘Alvorens alles vervaagt. Memoires.’ (2018 Antwerpen), over het beginjaar (1977) van zijn Poëziewinkel (het latere Poëziecentrum in Gent):
‘Op een dag stuikte Freddy de Vree binnen, samen met een dichter van formaat, Hugo Claus. Ik dacht, nu zijn we gered. Helaas, niet de dichtbundels interesseerden hen, maar de fotokopiemachine, een Océ-van der Grinten.’
‘Hugo experimenteerde wat met het shaken van prenten die hij uit historische magazines had gehaald en lijntekeningen, zodat magische composities ontstonden. De definitieve versies werden gekopieerd op zoveel exemplaren als de oplage groot was. Al met al had het nauwelijks wat gekost. In de colofon werden ze niet bestempeld als fotokopies maar ‘lichtdrukken’. Dat stond chiquer en verantwoordde de hoge verkoopprijs.’
Jos Vandeloo. Vrouwen.
1978 Brussel/Den Haag, Manteau, drukproef, 171p. In elf losse katernen. Met handgeschreven ‘FIAT/ Goed voor druk/ Jos Vandeloo’, en opdracht:
“voor John Bel/ op de Fnac-avond/ hartelijk/ (zoals altijd)/ Antw. 28 nov. ‘91/ Jos Vandeloo”
Kuniyoshi Kaneko. Vamp.
Text in Japanese and French. 1994 Shinchosha, Photo Musée, 20:15 cm. Original binding, with silver publicity wrapper. Spine somewhat discolored.
Leonard Nolens. Dagboek van een dichter 1979-2007.
2009 Amsterdam/ Antwerpen, Querido, eerste druk, 1.056p. 22:14 cm. Linnen met omslag. Deukje rechtsboven aan de achterzijde van het boekblok. Met opdracht aan Jef Lambrechts en zijn vrouw:
“Art makes Life./ (J. Conrad)/ Voor jullie, Jef en Ariane,/ van/ Leon/ Berchem, 12 X 09.”
Bijgevoegd: kladschrift van een bedankbrief van Lambrechts aan Nolens:
“Het was Sinterklaas/ verkleed als de postbode die me van de pot belde enkele dagen geleden met/ je boek. Een heerlijk soort boek, om te beginnen, dat niet dwingend is/ en zich laat lezen naar goeddunken, een betere druivelaar, als ik zo oneerbiedig/ mag zijn, opgehoogd met je prachtige handschrift/ het curieuze devies ‘Art makes life’./ Wellicht wegens teveel aan vrije tijd zocht ik op het internet naar deze uitspraak/ en vond niet Joseph Conrad als auteur maar Max Eastman”
“Precies dezelfde uitspraak werd elders toegeschreven aan Henry James./ Ik vrees dat dit meer zegt over het internet dan over u.”
Marcel van Maele. Vreemdsoortige cocktails.
1977 Antwerpen, Manteau, Manteau Marginaal nummer 12, eerste druk, 58p. 19,5:9 cm. garenloos. Exemplaar uit het vroegere bezit van Roger M.J. de Neef met een gedicteerde opdracht (in handschrift van Carine Lampens, de levensgezellin van Van Maele), aanhef en signatuur in handschrift de dichter:
“Voor Constance en Roger,/ in dit flinterdunne boekje/ ontmoeten tot ieders verbazing/ M.v.M., wereldrecordhouder/ ajuinheffen en Jan Lapsula/ wereldrecordhouder/ regenboogcocktailmaker/ elkaar en dan maar/ beweren dat toeval niet bestaat/ Marcel van Maele/ van harte”
Martin Michael Driessen. Liefde.
Met paginaversiering van Marlies Visser. 2017 Haarlem, Onder de Korenmaat, eerste druk, oplage 100 exemplaren, 8p. 19,5:13,5 cm. Cahiersteek. Gesigneerd door de auteur.
Remco Campert. Sunburst Wheels.
Vakantiekaartje uit Sarasota Florida aan uitgeverij de Bezige Bij, 8,5:13,5 cm.
“23 juli 1970/ Heel veel liefs voor de/ meisjes en aardigs voor/ de jongens van de B.B./ Remco”.
Nick Andrews / Nadia Naveau. Folie à deux.
Een bibliofiele uitgave van Demian en De Vrienden van De Zwarte Panter.
De editie bestaat uit een aquarel van Nick Andrews, een collage object en een cut-out van Nadia Naveau en twee leporello’s met werk gemaakt tijdens een recente reis naar Mexico. Nick Andrews’ tekst The Ballad of Nick & Nadia completeert dit sprankelende reisverslag.
Het geheel is gevat in een luxe linnen overslagmap (gesloten formaat 26:18,5 cm.) vormgegeven door Jelle Jespers. De oplage is 40 genummerde en gesigneerde exemplaren, waarvan er 30 voor de handel zijn bestemd.
Bobb Bern. Woordweven. Gedichten 1959-66.
Met een nawoord van Dirk De Geest. Samenstelling: Joost Decorte en René Franken. 2019 Antwerpen, Demian, oplage 300 exemplaren. 200p. 21:16 cm. ingenaaid met flappen. Vormgeving: Jelle Jespers.
Antoine Boute / Andy Fierens / Jess De Gruyter / Els Moors / Mauro Pawlowski / Xavier Roelens / Michaël Vandebril / Christophe Vekeman / Stijn Vranken. Boest.
Gedichten van Antoine Boute, Andy Fierens, Jess De Gruyter, Els Moors, Mauro Pawlowski, Xavier Roelens, Michaël Vandebril, Christophe Vekeman en Stijn Vranken.
Boest. Vinylplaat.
Gedichten van Antoine Boute, Andy Fierens, Jess De Gruyter, Els Moors, Mauro Pawlowski, Xavier Roelens, Michaël Vandebril, Christophe Vekeman en Stijn Vranken. Met een remix van Mauro Pawlowski.
2009 Antwerpen Demian oplage 500 exemplaren
Koen Broucke. Hypocrief.
2016 Antwerpen, Demian, eerste druk, oplage 333 genummerde en gesigneerde exemplaren en 17 geletterde en gesigneerde exemplaren
met een origineel ontwerp van een Meditatiebeeld van Koen Broucke.
Van de luxe editie komen 14 exemplaren in de handel. 96p. 18,5:12 cm. Ingenaaid. Vormgeving: Jelle Jespers.
Prijs gewoon exemplaar: 20 euro
Prijs luxe exemplaar: 1.250 euro
Brouwers in Brussel. Gwennie Debergh / Jeroen Brouwers
2000 Antwerpen / Brussel Demian / VUB Press Eerste druk 191p. 24,5:15,5 cm. Gebonden, papieren band.
Jeroen Brouwers / Gerrit Komrij. Correspondentie.
Jeroen Brouwers / Gerrit Komrij. Correspondentie 1980-1986
2014 Antwerpen Demian Eerste druk, oplage 900 exemplaren 72p. 20:12,5 cm. Ingenaaid.
Jeroen Brouwers / Gerrit Komrij. De stilte bestaat uit zoveel antwoorden.
2007 Antwerpen/ Leiden De Luchtbuks Eerste druk, , exemplaar Arabisch genummerd, oplage 205 genummerde en gesigneerde exemplaren, waarvan 175 bestemd voor de handel 60p. 18:26 cm. In linnen gebonden, met leeslint.
Jeroen Brouwers. Laatste plicht.
Terugdenken aan Hans Roest (1917-2006). Feuilletons 10. 2018 Antwerpen, Demian, in samenwerking met Atlas Contact. 88p. Geïllustreerd. 21:14 cm. Ingenaaid. Omslag in tweekleuren hoogdruk. Grafische vormgeving: Jelle Jespers.
“Je moet lezen, hield meneer Roest mij voor, de klemtoon even vaak op het laatste en op het een-na-laatste-woord. Véél lezen!”
Remco Campert / Ysbrant. Langs de kaai.
Vijf gedichten van Remco Campert met tekeningen van Ysbrant. Langs de kaai verscheen in samenwerking met De Vrienden van De Zwarte Panter en werd voorgesteld op 14 mei 2016 ter gelegenheid van de Ysbrant tentoonstelling Selinunte bij Galerie De Zwarte Panter.
De oplage bestaat uit 160 genummerde exemplaren. 32p. 19,5:14 cm. hardcover. Vormgeving: Jelle Jespers.
De eerste tien exemplaren zijn Romeins genummerd en bevatten een originele tekening van Ysbrant. (niet meer beschikbaar)
De verdere oplage is opgedeeld in twee reeksen van 75 Arabisch genummerde en gesigneerde exemplaren.
Remco Campert / Frédérique van Rijn. Licht.
Twee gedichten van Remco Campert met twee foto’s van Frédérique van Rijn. Licht verscheen in samenwerking met De Vrienden van De Zwarte Panter en werd voorgesteld op 14 mei 2016 ter gelegenheid van de tentoonstelling Vergankelijkheid/
De oplage bestaat uit 25 genummerde en gesigneerde exemplaren, waarvan zeven exemplaren buiten de handel blijven. De eerste 9 exemplaren zijn bestemd voor De Vrienden van De Zwarte Panter.
Twee gesigneerde kleurenfoto’s op barietpapier (formaat: 16:24) in luxe linnen overslagmap met opdruk in drie kleuren (gesloten formaat: 26:18,5 cm.).
Vormgeving: Jelle Jespers.