Saint-Rémy - Librairie des Arts - Demian

Librairie des Arts

Schrijver en schilder Rémy de Muynck (Varsenare 1913 – Antwerpen 1979) was het merendeel van zijn creatieve leven actief onder het pseudoniem Saint-Rémy. Bovendien was hij boekhandelaar en uitgever. In 1945 stichtte hij de Antwerpse boekhandel en uitgeverij Orion, die in zijn negenjarig bestaan onder meer de onvolprezen eerste Nederlandse vertaling van Baudelaire’s  Les fleurs du mal (De bloemen van den booze door Bert Decorte, Orion 1946) realiseerde. 

In 1958 startte De Muynck met Librairie des Arts, in De Nieuwe Gaanderij; de eerste overdekte moderne winkelpassage in het centrum van Antwerpen. 

Van daaruit verzorgde en verspreidde De Muynck onder imprint van Librairie des Arts en Kunsten & Letteren opmerkelijke edities van eigen werk en dat van een aantal, voornamelijk Franstalige Antwerpse auteurs, onder wie Marie Gevers, Paul Neuhuys en Guy Vaes. 

Het winkeltje diende niet enkel als galerie van de eigen edities, maar ook als grafiek- en kalligrafie-atelier. De Muynck bedoelde Librairie des Arts als ontmoetingspunt voor bevriende schrijvers, estheten en gelijkgestemden.  

De typografische uitvoering van De Muyncks edities is evenwichtig en herkenbaar.

Ook de boekbanden van de vele luxe-edities hebben een eigen signatuur en zijn veelal voorzien van kleurrijke monotypes door Saint-Rémy. Hierbij moet worden opgemerkt dat het bindwerk werd verzorgd door zijn vrouw Wilhelmine de Muynck, ook al werd zij nooit in het colofon of de aanbiedingstekst vernoemd…

Saint-Rémy’s opdrachten en handschriften zijn altijd fraai gekalligrafeerd. Het is opmerkelijk dat zijn goede vriend Maurice Gilliams in opdracht-exemplaren eenzelfde kalligrafie toepaste. Mogelijk is er sprake van beïnvloeding.        

In samenwerking met Gilliams verzorgde Saint-Rémy enkele Franse vertalingen uit diens oeuvre. Zijn grote adoratie voor Winter aan zee van Adriaan Roland Holst resulteerde niet enkel in een vertaling, maar inspireerde hem eveneens tot het maken van een reeks houtsnedes, die hij samenbracht in een rijzige bibliofiele editie van de bundel, en meermaals tentoonstelde. De romanticus in hem kon zich niet verzoenen met het gegeven dat de geliefden in de bekende gedichtencyclus elkaar aan het eind niet vinden, en hij kreeg van Roland Holst de toestemming een vervolg met gelukkiger afloop te mogen schrijven, dat werd Een zomer aan zee (Soethoudt 1979). 

Twee opmerkelijke buitenbeentjes in het fonds van Kunsten & Letteren zijn de bundel Uit een ijstijdgeschreven van experimenteel dichter Ben Klein en de (echte) debuutbundel van Leonard Nolens; Orpheushanden (1969). Beide edities werden uitgevoerd in opdracht van de dichters zelf, en zijn dus eerder verkapte eigen beheer uitgaven. 

Graag uw aandacht voor een esthetisch uitgevers-avontuur.

In onze Nieuwsbrief 157 vindt u 82 Saint-Rémy edities uit ons aanbod.